Wat leeft er in de wereld van jongeren? Hoe willen zij een museum ontdekken? Welke informatie maakt hen warm? Welke presentatievorm werkt? Als je wil tegemoetkomen aan de noden van jongeren, komen er veel vragen bovendrijven. AmuseeVous geeft jongeren tussen de 18 en 30 jaar een stem in deze denkvragen en begeleidt hen bij het formuleren van de antwoorden. Dat doen we door het opstellen van een jongerenrapport. 
AmuseeVous stelt een jongerenteam samen dat doorlicht hoe jongerenproof een organisatie is. Dat team detecteert valkuilen en drempels, maar ook sterktes, en maakt op basis daarvan aanbevelingen. Zo krijg je als organisatie een beter zicht op de noden en verwachtingen van jongeren. Het doel is dat er kortetermijnacties en langetermijnperspectieven uit de bus komen die een duurzame verandering in het beleid van de organisatie kunnen betekenen. We streven naar een gefundeerd jongerenbeleid dat bij de organisatie past en dat groeit vanuit de kern: de jongeren zelf.
Museum Plantin-Moretus en het jongerenrapport
Tien jaar na de succesvolle heropening in 2016, werkt Museum Plantin-Moretus (MPM) toe naar grote veranderingen in 2026. Het museum ziet de noodzaak om te moderniseren en hun aanbod actueel te presenteren. Ter voorbereiding worden verschillende bevragingen uitgevoerd bij eigen medewerkers en externe groepen. AmuseeVous werd erbij gehaald om de stem van jongeren te laten horen over de toekomst van het museum.
Op basis van deze vraag startte AmuseeVous, in samenwerking met Museum Plantin-Moretus, een jongerenrapport op in het voorjaar van 2024. Een diverse groep van negen jongeren richt zich op verschillende thema’s binnen het museum: Informatie, Presentatie, Interactie en Beleving, en de Link tussen heden en verleden. Deze thema’s vormen een leidraad tijdens een aantal werksessies met het jongerenteam.

“De aanpak en de opbouw van de sessies waren heel goed uitgewerkt. Je merkt aan de deelnemers dat deze manier van werken hen ligt. Het comfort en de openheid waarmee iedereen op hetzelfde niveau hun bijdrage kan leveren, was heel verrijkend. Dit maakte dat het eindresultaat voor ons heel helder, duidelijk en toepasbaar was.”
directeur Iris Kockelbergh
Het traject bestond uit vier contactmomenten in de avond, inclusief een gezellige maaltijd. Bij Plantin-Moretus werden de jongeren in de eerste sessie helemaal ondergedompeld in de verhalen en thema’s van het museum. Daarnaast kregen de jongeren toegang tot andere musea, met als doel om hun blik op kunstbeleving te verruimen. Het KMSKA, MAS, Mayer van den Bergh en Red Star Line stelden hun deuren open. In de inhoudelijke sessies die volgden, zoomden we telkens in op bepaalde aspecten van het museum. In de laatste sessie gingen we over tot het letterlijk formuleren van aanbevelingen.
AmuseeVous heeft een begeleidende en coachende rol. De input komt volledig van de jongeren zelf. AmuseeVous faciliteert brainstorms en discussies, zo stimuleren we hen om actief na te denken. Tijdens de sessies nemen we uitvoerig verslag, zodat we de woorden van de jongeren correct kunnen capteren. 
“Het is een ongelofelijke luxe om de sessies bij te wonen zonder zelf de leiding te nemen. Zo sluipt onze vooringenomenheid er niet te veel in en durven jongeren kritisch te zijn.”
publieksmedewerker Kris Geysen
Is dat echt een rapport met punten?
In het rapport vind je een uitgebreid verslag van de verschillende sessies. Geen letterlijke punten of scores dus, maar rechtstreeks advies van jongeren. AmuseeVous zet de input van die sessies om in concrete aanbevelingen. Nadien krijgt het jongerenteam de kans om die aanbevelingen na te lezen, ze te nuanceren, te weerleggen of te bevestigen. Pas als alle betrokken jongeren akkoord zijn, is het jongerenrapport klaar. Als kers op de taart presenteert AmuseeVous samen met het jongerenteam de resultaten aan de organisatie in kwestie en gaan we er samen over in gesprek. 
Ook hier werken we op maat van de organisatie in kwestie. Stel, u wil liever een andere output dan een rapport bv. een bepaalde tool om mee te werken, dan zijn daar ook mogelijkheden. AmuseeVous werkt vaak nauw samen met Mastiek, het bindmiddel tussen museum- & erfgoedverhalen en kinderen & jongeren. Zij hebben heel wat ervaring in het ontwikkelen van educatieve producten en tools, dus we kijken graag samen naar een oplossing op maat.
Het traject stopt niet bij de officiële overhandiging van het rapport. Zes maanden na de afronding doen we nog een check-in bij de organisatie. Ook dat doen we samen met het jongerenteam. We bekijken wat het jongerenrapport teweeg heeft gebracht: zijn er plannen doorgevoerd of zijn er veranderingen op til? Zo willen we de impact en duurzaamheid van het traject vergroten.

“Het is niet het zoveelste rapport met wollige bewoordingen, maar het is heel concreet. De aanbevelingen en keuzes zijn heel bruikbaar. Het heeft me doen beseffen hoe het museum overkomt bij mensen die hier niet dag in dag uit rondlopen en het hele denkproces erachter kennen"
publieksmedewerker Kris Geysen
Wil je zelf ook je organisatie, kunsthuis of museum laten doorlichten door een jongerenteam? Contacteer ons dan!​​​​​​​
Versturen
Thank you!